Ett enda slag kan förändra ett liv.

"Ett enda slag
Ett tonårsbråk om ingenting.
Nu sitter Niklas framför mig och
säger att han är en levande död. Han
håller för huvudet, skriker av smärta.

16 månader tidigare - februarikväll
i Häggvik norr om Stockholm.
Niklas, då 15 år, faller ner på knä.
Slaget med en vodkaflaska ha kommit
bakifrån och träffat honom stenhårt i
huvudet. Pojken med flaskan,
en 16-åring, försvinner snabbt.
Ambulans. Intensivvård. Kraftig blödning.
Operation. Respirator.
Föräldrarna
som vakar vid hans sida.

Den natten dör Niklas Håkansson.
Ljudet är som ett dån av motorsågar.
Det plågar honom på nätterna
och det plågar honom på dagarna.
Ett helvetesvrål i hans huvud som
trängs med skuldkänslor och
självmordstankar.

Jag träffar Niklas, idag 17 år, i ett
mötesrum på rehabiliteringshemmet
Neuropsyk i Bollnäs. Han har blå-
jeans, mörk luvtröja och lite
rufsig frisyr. Hans mamma sitter
intill.

En kort stund efter misshandeln,
efter ett meningslöst bråk om ingen-
ting, var Niklas kliniskt död. I
veckor låg han nedsövd, kopplad till
respirator. Nu kan Niklas inte styra
sina impulser. Små stråk av sorg
blir ständiga gråtattacker, ben som
skakar, frustration, ilska. Slaget av
en vodkaflaska fortsätter att eka i
hans skalle.

-Hatar du mig? frågar han plötsligt.

Han gråter våldsamt, skakar sina
knäppta händer vädjande och ber mig
sedan om förlåtelse.

-Jag tycker att allt det här är mitt
eget fel. Jag är världens sämsta kille.

Snabbt torkar han bort tårarna.
Mitt i allt har han insikt. Han
minns sitt gamla jag-den blyga,
datorintresserade och hockeyspelande
15-åringen. Högerbacken i Sollentuna
hockey.
Eller var det vänsterforward?
Han kan inte minnas och börjar gråta
igen.

-Niklas blev mördad, säger han till slut.

Trots allt har han funderat på om
han längre fram ska försöka få prata
på skolor om ungdomsvåld.

-Ett enda slag kan förändra livet.
Det kan räcka med ett knytnävsslag.
Hjärnan är väldigt skör. Jag tycker
inte att man ska slåss över huvud
taget, säger Niklas.

Och så kommer mörkret över
honom, än en gång."

Skrivet av Claes Petersson.
Taget från boken "Fred! 100 röster mot våld och krig"

Denna lilla artikel är tagen från den där boken jag fick för någon vecka sedan. När jag hade läst klart den kom det en, två och säkert några till tårar. Att det kan finnas sådana människor som bara går på folk, visserligen var han väl full, men sådant ska inte förekomma! Man ska kunna vara på fester utan att bråk utbryter, man ska kunna vara sig själv utan att folk ska gå på en och trackassera en.

Den artikeln berörde mig verkligen. Det var därför jag ville skriva den och visa den för er, att sådant våld förekommer dagligen i vårat samhälle! Ska det verkligen få vara så? Tänk efter! Ett enda slag kan förändra ett liv lika mycket som ett ord kan göra.



Niklas idag.
Bild tagen från http://www.hjarnguiden.se/index.php?option=com_content&view=article&id=74&Itemid=101

Küsse

Kommentarer
Postat av: Malin

hemskt!!

Sv: åååh tack! Du har en jättefin blogg :)

2009-10-09 @ 22:55:42
URL: http://malinassarsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ska jag komma ihåg dig?

E-postadress: (visas bara för mig)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback