Miljöproblem

Man läser ofta i tidningar, kvällstidningar och lyssnar på nyheterna att vi ska vara miljövänliga. Att vi ska ta vara på våran jord. Är det många som gör det? Jag tror att många inte har insett det farliga med uppvärmningen, de tänker att det inte är så farligt, inte än. Att de kan vänta i några år till innan de kan börja vara miljövänliga.

Nu påstår jag såklart inte att alla människor är så! Det finns många otroligt engagerade människor runt om i världen som vill att folk ska inse - Någonting måste göras och det är nu! Tyvärr kommer inte deras talan ut lika mycket som de vill. Vilket är otroligt synd.

Har ni någonsin funderat på varför det blir översvämmningar? Varför det blir jordbävningar? Det är någonting jag själv funderar över och har kommit fram till slutsatsen - Uppvärmingen/Växthuseffekten. Allt kan dock inte bero på det såklart, men jag tror att mycket faktiskt gör det! Jordbävningarna och översvämmningarna har ökat kraftigt från förr. Såklart har jag ingen klar statistik, men det är ganska uppenbart, eller? Så varför gör vi ingenting? Som jag skrev ovan tror jag att de flesta inte har insett det stora problemet, de har inte fattat vad som egentligen händer med våran värld. Den håller på att gå under, sakta, men säkert. Våran värld kommer inte att finnas för evigt, vilket är en otroligt hemsk tanke nu när man tänker efter. Dock var det inte det jag ville komma fram till nu. Det jag menar är att man måste börja nu, inte senare, NU!

Hur ska man vara miljövänlig då? Själv släcker jag lampan efter mig då jag har varit på mitt rum t.ex. Vad ger det att ha lampan tänd där inne då jag inte ens är där inne? Försöker också att spara på papper, kopierar alltså inte ut onödiga saker som jag egentligen kan skriva av för hand. Då jag ska på affären går jag och ber inte om skjuts. Även på sommaren. Då försöker jag att gå mycket istället för att köra moped eller be om skjuts. Sedan då man har gått ofta och långt kan man "unna" sig att ta moppen en gång eller annat. Försöka att lägga upp en slags plan.

Tänk om alla människor kunde försöka med det?

-Samåka till jobbet.
-Kopiera inte ut onödiga papper som man egentligen inte har någon användning utav.
-Släcka lampan.
-Köpa närproducerade livsmedel.

Listan kan göras lång, men redan efter dessa tre punkter kan man se hur mycket man skulle kunna spara på miljön. Livsmedelsfrågan är ganska stor. Folk har börjat bli mer snåla mer pengarna. Därför köper de livsmedel som har transporterats långt, men som är billiga=mycket utsläpp. Kan man inte lägga till en eller två kronor och få livsmedel som kommer från närheten?

Jag låter säkert som en riktig miljöförsvarare nu. Det är jag inte, inte så mycket som man kanske skulle kunna tro. Men jag kände att det var dags! Jag har kring 50 unika läsare per dag. Ni 50 läsare borde ta in det jag har skrivit och borde börja tänka efter. " Ska jag börja nu, eller senare?". Själv började jag tänka miljövänligt för kanske ett år sedan och intresset har bara ökat. Miljö ÄR ett intressant ämne, just eftersom det berör oss alla. Hur mycket man vill eller inte vill det.



Jag hoppas att texten inte blev allt för jobbig att läsa. Jag skulle egentligen kunna mycket mer, men det skulle ni inte orka läsa. Så det får räcka såhär. Jag hoppas innerligt att ni tänker efter. Att NI också försöker, sakta, men säkert. Det behöver inte vara stora saker, men det är någonting iallafall!


Kommentarer
Postat av: Micke

Riktigt bra inlägg, kan ju tillägga att man kan ha med sig en egen tygpåse då man handlar (inget jag gör, men som jag tänkt många gånger).

50 unika läsare och det är 1-3st som skriver kommentarer? Vad sysslar folk med egentligen? Har de ingen egen åsikt att skriva ner?



Btw, jag har nyligt börjat med dasspapper som är miljövänligt. Snäppet dyrare men märker ingen skillnad i kvalite.

2010-01-24 @ 17:03:29
URL: http://nifida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ska jag komma ihåg dig?

E-postadress: (visas bara för mig)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback